vineri, 7 august 2009

Modificari in invatamantul preuniversitar

Schimbarile aduse noului cod al educatiei in invatamantul preuniversitar, tin in principal de testarile de la finalul ciclurilor de studii.

Astfel:

  • la finalizarea ciclului primar se va sustine un test structurat dupa model european, insa nota obtinuta nu va conta la admitere ulterioara
  • la admiterea in liceu se va tine cont de media generala obtinuta pe parcursul claselor V-VIII, cu o pondere de 50% din media finala, si de nota obtinuta la un test structurat dupa model european, care va detine tot o pondere de 50%; acest test va fi sustinut in sem. al doilea din clasa a VIII-a; important de precizat e ca tezele unice dispar;
  • disciplinele de examen la bacalaureat vor fi: limba romana, matematica (pentru cei de la profilul real) sau istorie (pentru cei de la profil uman) si o proba la alegere, in functie de profil; pe parcursul clasei a XII-a vor fi realizate evaluari orale asupra competentelor de comunicare in limba romana, precum si examene de verificare a cunostintelor de folosire a computerului si de limbi moderne; acest probe din timpul clasei a XII-a vor fi eliminatorii.

Sursa acestor informatii este realitatea.net:

Am citit cateva dintre comentarile postate pe site-ul mai sus citat. Parerile sunt multilaterale. Daca unii sustineau ca remarca cu stupoare faptul ca un profesor nu se poate adapta la nou, altii se gandeau cu spaima la cate transformari sunt obligati sa se supuna, atat parintii, cat si copiii si cadrele didactice.


Sa vedem cum va functiona acest cod – in cazul in care intra in vigoare - asta daca sunt bani – s-or interesa si daca exista bani - li se pare mai putin important acest aspect. Oricum la anul schimba si codul asta – ca sa-i ameteasca cat mai mult pe cei implicati in sistem.

Dupa parerea mea ar fi mult mai bine daca s-ar reveni la sustinerea celor 3 examene de la finalul clasei a VIII-a, bacalaureatul ar ramane ca si pana acum si s-ar da din nou admitere la facultate.

12 comentarii :

Ecureuil roux spunea...

Ok...din cate am inteles vor sa alinieze invatamantul romanesc la cel european. Asta e cu doua taisuri.
Elevii nostri nu au fost pregatiti ca sa dea piept cu acest nou tip de BAC. (la BAC ma refer).
Ar trebui ca cei care intra acum in clasa aIX-a sa sustina acest tip de BAC si pana atunci sa cada si ei de accord. Altfel vom pierde generatii de liceeni, notele vor fi foarte mici deoarece elevii nu sunt pregatiti suficient.
De ce oare se fac atat de multe modificari in invatamant? De ce sunt supusi copiii nostri la atatea experimente, de asta ii votam noi ca sa ne distruga?
Personal am fost prima generatie cu manuale alternative, nu mai stiu cine a fost ministru care a introdus asa ceva. A fost groaznic. Imi amintesc ca in liceu mergeam la olimpiade nationale si aveam de invatat cam 8 manuale, ceea ce era enorm pentru acea varsta. Plus ca nici acum nu s-au lamurit cum sta treaba cu masteratul si cu sistemul Bolognia. Si lista poate continua.

Tivadar Emanuel spunea...

Parerea mea personala e ca noua varianta de bac e mai usoara ca cea de pana acum! Bacul in varianta actuala mie mi se pare chiar ok. Am sustinut si o sa sustin in continuare ideea ca ar fi trebui sa lucreze mai mult pe o reevaluare a programelor scolare, a continuturilor materiei, si nu atat de mult pe functii, statute si reguli. Important mi se pare mie ceea ce invata elevul, si anume lucruri care sa-l ajute in viata!
Explicatia mea, referitoare la schimbarile atat de dese si de diverse din invatamantul romanesc, e aceea ca fiecare ministru al Educatiei, de-a lungul celor 20 de ani, a vrut sa-si lase propria sa amprenta.
Sistemul Bolognia mi se pare ok pe de o parte – si nu pentru ca s-a redus numarul de ani, ci pentru ca e un sistem care e implementat de multi ani in alte state si e vazut foarte bine. Pe de alta parte, are si neajunsuri – aici in Romania – si le-am simtit si eu anul acesta – facultatea terminata in sistem Bolognia, la noi, nu prea are relevanta daca nu e insotita si de un master (m-am confruntat cu aceasta problema la examenul de titularizare)!

Din pacate, lista e luuuuuuuuuuuuuungaaaaaaaaaaaaaaaaa…

Anonim spunea...

Ne tot furăm căciula....
Când vom accepta oare că nu suntem cu toții la fel?
Sistemele de învățământ din întreaga lume sunt zguduite de această nouă generație de elevi, care nu mai înghit atât de ușor orice și oricât.
Cine ne învață oare să fim noi înșine? Să nu ne mai ascundem după sute de măști?
Să avem curajul unei opinii personale pe care să fim capabili să o argumentăm?
Câți mai știu defini noțiunea de fair-play?
Câți mai simt că un zâmbet nu costă?

Suntem sufocați de-a dreptul de atâta informație sterilă.
Care însă este în Sfânta Programă.

Oricum, ar fi multe de spus pe această temă.
Mă alătur însă tuturor celor care pentru a ajunge undeva(unde-și doresc...)știu că nicio treaptă a scării nu trebuie sărită.

Tivadar Emanuel spunea...

Mi-a plăcut mult comentariul dvs., domnule profesor anonim, atât de mult încât mi-a și dat idei pentru o viitoare postare! Din păcate nimeni nu lucrează la conținutul acelei Sfinte Programe – sau chiar dacă se incearcă (am auzit recent că se revizuiesc și alea) – mari schimbări nu se produc – poate nu-i cine să ia atitudine!

Anonim spunea...

Haideți să privim lucrurile și dintr-o altă perspectivă. S-a gândit oare cineva că, de fapt, acești copii sunt niște supraviețuitori? (noi toți, de fapt).
Să nu uităm că 90% din descoperirile tehnologice majore s-au făcut în ultimul secol.
Iar trecutul, și el tot al nostru e. Doar ritmul se accelerează.
Suntem striviți de-a dreptul de această avalanșă informațională.
Ne simțim obosiți, hăituiți.
Vrem puțin răgaz...
Și iată că se nasc marile întrebări: Cine face față?
Și cine nu?...ei, aici e aici!
Nu suntem în Sparta.

Rămâne să vă gândiți puțin...
Voi cum supraviețuiți?

Numai bine,
O profesoară anonimă, care acum zâmbește...,știind că v-a dat de gândit
P.S. Cred că această idee s-ar fi potrivit mai bine la o rubrică de genul existențiale
:)

Anonim spunea...

Gândul îmi zboară o clipă, nu știu cum, la bărzuța aceea plină de stoicism din videoclipul de pe trilulilu...
Smile, life is ... life!

Tivadar Emanuel spunea...

O reformă a educației tot trebuie realizată, însă nu e de-ajuns doar o reformă a educației, trebuie realizată o reformă a întregului sistem românesc actual.
Cat priveste avalansa informationala - din pacate pe elev nu-l prea afecteaza in institutiile de invatamant si asta pentru ca programa e aceeasi si spun din pacate deoarece apar lucruri noi care nu vin predate elevilor si ei ajung pe urma sa se integreze foarte greu pe piata muncii (si in special in domeniul informaticii, dar bineinteles ca nu numai). Si revin iar la spusele mele referitoare la faptul ca un profesor, dar nu numai, trebuie sa se perfectioneze mereu daca vrea sa faca fata sau macar daca vrea sa fie bun in ceea ce face.

Supravietuieste cel mai bun - hehe ce dur is! Nu, de supravietuit supravietuim cu totii, depinde insa cum! Supravietuiesti perfectionandu-te mereu, asimiland noi cunostinte, noi intelesuri, noi viziuni, noi abordari, noi elemente...

Si mai supravietuim fiind optimisti, increzatori si plini de viata! Sometimes...all starts with a smile! :-)

Dvs. ce ziceti? Credeti ca exagerez in ceea ce zic? Mi-ar placea sa raspundeti si dvs. la intrebarile pe care le puneti!

Anonim spunea...

Sistemul, sistemul….
Păi sistemul suntem fiecare dintre noi, nu-i așa?
Și pentru că acest subiect se poate aborda de pe diverse niveluri, eu am să fac referire doar la câteva aspecte(care țin de educație în primul rând). Nu am nicio pretenție de a atinge toate aspectele problemelor, punctez doar câteva.
Și pentru că și eu sunt o celulă a sistemului,
Cine mă oprește să nu fac și “alte celea” în orele mele de info? (a nu se înțelege că nu fac ce trebuie, ba din contră, dovadă fiind rezultatele lor)
Uneori altele, dar care pe ei îi interesează (bineînțeles, legate de materia mea, dar care nu-s în programă). Sau, uneori, pur și simplu să povestim, pentru că-i simt obosiți și chiar n-ar avea nici un sens să trag de ei, n-aș obține nimic )
Cine mă poate opri să nu fiu deschisă, receptivă, să reformulez câte o întrebare, să recunosc cinstit atunci când nu știu cum se face câte o chestie, dar să-l asigur că mă voi gândi, voi căuta răspunsul…și s-o chiar fac?

Acolo, în clasă, eu și ei. Posibilitatea de a face ceva constructiv, util, plăcut e în primul rând la mine.
Și atunci când se sună, și mă-ntreb(și eu, și ei) Deja? Atunci știu că e ok.
Și ei mă simt, mă ascultă, mă judecă, sunt de acord sau nu….n-are nici un rost să-ncerc să-i amăgesc, nu ține.
Într-un cuvânt, nimeni nu e perfect. Dar măcar să se străduiască. Și dacă o face îndeajuns de mult, atunci se cheamă că sfințește acel loc.
Poate sunt o idealistă(sigur!), dar ceea ce știu este că încă mă mai străduiesc!
Și dacă mai mulți ar gândi așa, fără să dea vina într-una pe sistem, cred eu că lucrurile ar începe încet, încet, să intre pe un făgaș mai bun.
În ceea ce privește avalanșa informațională, fie că se va schimba programa, fie că nu, pregătirea pentru ce va să fie se mai face și pe parcurs, adică toată viața(cum ai zis).
Și-ar mai fi multe … Ai fi tentat să crezi că văd totul numai în roz, dar te asigur că nu este așa. Știu să și schimb foaia, atunci când e absolut necesar să o fac.
Cu multă prietenie, tot eu!
P.S. Fără dvs., te rog.

Anonim spunea...

Știai că, în Finlanda, un profesor e obligat să-și facă stagiatura un an în școli cu copii defavorizați(mă refer la mai multe categorii: abandonați, handicap fizic, retard,HIV,...)
Ca să nu uite mai apoi niciodată, că nu toți putem fi puternici.
Iar dacă ești, nu uita să fii bun, înțelegător.

Tivadar Emanuel spunea...

Sistemul suntem noi - intr-adevar - suntem o parte din el, insa regulile nu le facem noi, astia mici! Nu cred ca puteti sa afirmati ca cei de sus
fac bine ce fac. Mi-i greu a crede ca cineva ar putea afirma asa ceva.

Daca faceti si alte lucruri cu elevii, nu doar ceea ce tine de programa, atunci e foarte bine - sunteti tipul de profesor modern (imi place mie sa-i
zic asa), tipul de profesor care se implica, tipul de profesor care vrea mai mult si actioneaza in a obtine mai mult!

Imi povestea un amic, profesor si el, ca el avea o tactica atunci cand un elev ii punea o intrebare si nu stia
raspunsul la ea: le zicea ca sa se intereseze pana data viitoare, sa citeasca mai mult si daca nu gasesc atunci o sa le spuna si
raspunsul - desigur ca profesorul pana ora ce urma se documenta si el (tactica o aplica celor din gimnaziu - dar mie mi-a placut -
le starnea interesul sa caute + ca cel ce punea intrebari incuietoare era un elev ce era foarte pasionat de materia pe care profesorul o preda
)! Ca profesor nu poti sti totul, dar poti sa afli mai repede decat elevii informatiile necesare!

Cred ca e un sentiment placut atunci cand elevii se intreaba cand aud clopotetul ca deja s-a sunat! Vreau sa traiesc si eu asemenea
momente! :-)

Imi place firea ta, se simte din ceea ce scri ca iti place ceea ce faci. Din pacate sunt putini in sistemul acesta educational (daca e sa vorbim doar de
el) carora le place ce fac (cunosc si personal persoane care au mers in sistem neavand alta posibilitate - nefiind neaparat atrasi sau
care au mers gandindu-se la timpul liber pe care o sa-l aiba - referitor la acest lucru si nu numai am sa postez - cred
ca pe la inceputul lunii septembrie un articol interesant - zic eu - creatie proprie - inca nu e realizat, doar ca am idei.
Tot in el am sa precizez si cum am fost inspirat sa-l scriu. )

In Finlanda, elevii sunt motivati: de modul interactiv de predare, precum si de relatia foarte apropiata pe care o au cu profesorii
(eu-s de parere ca nici prea apropiata nu trebuie sa fie - nu-i spui elevilor tai cum ca ai fost in Praga si te mai pui sa le si
arati ce ti-ai luat de acolo - e caz concret, real ). Sistemul acolo, in Finlanda, a fost gandit astfel incat scoala sa fie o a doua
familie in care copiii si dascalii sa se cunoasca foarte bine. Si chiar daca sistemul la ei e lejer, printre cei mai bine pregatiti absolventi
din lume sunt de acolo.
Cat despre anul de stagiatura in scoli cu copii defavorizati - nu stiam de acest lucru.

Tot cu multa prietenie, Manu.

Rappa_ru' spunea...

Pentru moment vreau sa ma bucur inca de ce a mai ramas din vacanta...dar sunt curios ce s-o alege de examenul de bac din anul asta(eu sunt a XII-a)....cred ca o sa fim pe post de cobai...in fine, Doamne Ajuta:)

Tivadar Emanuel spunea...

Pe post de cobai am fost si eu, au fost si altii inaintea mea, vei fi si tu, vor fi si altii dupa tine ...si tot asa! Oricum ar fi - iti doresc de pe acum spor la invatat si sa iasa totul precum vrei tu!

Blog Widget by LinkWithin